دشمنی با سکهخواران از ۶۳ تا ۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۹۰۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، سال۱۳۶۳ سال مهمی در تاریخ معاصر است. جبهههای جنگ در این سال نسبتاً پر تحرک بود. دو عملیات عاشورا و بدر در این سال رقم خورد. چند فرمانده شهید شدند و نزدیک هزار کیلومتر از خاک ایران آزاد شد. صدام جنگ شهرها را آغاز کرد. تهران، همدان، کرمانشاه، تویسرکان و بسیاری شهرهای دیگر بمباران شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موشهای سکهخوار چنان که میبینید بیانگر تضادی صریح بین دو اتفاق آن روزهای کشور است. دستهای بهدنبال پشتهسازی از سکهها و دستهای دیگر در پی حرکت به سوی جبهههای جهاد. موشها از خون شهید سکه جمع میکنند و بر سر تقسیم غنایم با هم نزاع میکنند. شیوه بیان تابلو تا حد زیادی صریح و بیپرده است. این بیان صریح همانطور که هوادارانی دارد منتقدان سفت و سختی هم دارد.
مهمترین انتقاد به این سبک از نقاشی جمله مقابل است: «این سبک نقاشیها شبیه یک عکس یا فیلم خبری عمل میکنند.»
برای پاسخ به این انتقاد خوب است به نقل قولی از سید مرتضی آوینی از برجستهترین منتقدان هنری معاصر، مراجعه کنیم. شهید آوینی درباره تابلوی موشهای سکهخوار نوشته است: «هنرمند باید اهل درد باشد و این درد نه تنها سرچشمه زیبایی و صفای هنری، بلکه معیار انسانیت است.
آدم بیدرد هنرمند نیست که هیچ، اصلاً انسان نیست. کاظم چلیپا نتوانسته است به آن موشهای سکهپرستی که منافقانه در جنگ نیز به دنبال گنج هستند و کاخهای رفاه و تجمل خویش را بر حقوق تضییعشده فقرا و دردمندان بنا کردهاند بیاعتنا بماند … و چگونه میتوان بیاعتنا گذشت از کنار یکی از اساسیترین عللی که جنگٍ شرف و عزت اسلام را به سرنوشتی اینچنین کشاند؟
تابلوی «موشهای سکهخوار» از لحاظ محتوا، متأثر از همان رنجی است که قلب حضرت امام؟ره؟ و امتی را که با همه وجود خویش در جنگ بودند مجروح ساخته است و این جراحت خنجری است که از پشت خوردهایم. از لحاظ قالب هنری کار، توفیق هنرمند بیشتر مدیون آن است که مس باطنی یا صورت حشریه سکهپرستان را در این تابلو جلوهای ظاهری بخشیده است.»
شهید آوینی در این یادداشت کوتاه ضمن ستایش دردآشنایی چلیپا از جهت زیباییشناسی به نقطه قوت کار نیز اشاره میکند. آنچنان که او میگوید نمایش چهره حشریه و صورت باطنی زراندوزان نقطه اوج این اثر است.
کار نقاشی چیست؟ پاسخ با این پرسش خالی از دشواری نیست. رویکردهای گوناگون و متناقضی به نقاشی و چیستیاش وجود دارد.
اما عمده رویکردها در یک مورد با یکدیگر همسخناند: نقاشی بیانی نمادین از یک صورت ذهنی یا عینی است. موشهای سکهخوار به خوبی از عهده این تعریف برآمده است.
بیانی نمادین و تأویلی از معنایی ذهنی. این کاری است که عکس از عهدهاش برنمیآید و به عقیده بسیاری فیلم نیز ظرفیت ساختاری نمایش نمادها را ندارد. تابلو از این حیث ممتاز و تأثیرگذار است. یکی دیگر از معیارها برای ارزشیابی یک تابلوی نقاشی یکپارچگی است. ماهیت تأویلی و نمادین نقاشی گاهی زمینهساز افراطهایی میشود که انسجام را از اثر هنری دریغ میکند. اگر بهعنوان مخاطب به چنین تابلویی نگاه کنید نمیدانید باید به چه چیزی دقت کنید. گویا هر گوشه از تابلو را هنرمند متفاوتی کشیده. قواعد ترکیببندی در این آثار یا به کلی را رعایت نمیشوند یا به شکلی مکانیکی به اثر تحمیل میشوند.
این گونه میشود که با اثری بیروح مواجه میشویم که نمیتوانیم با آن همراه شویم و در مقاصد پدیدآورش شریک شویم. اما موشهای سکهخوار اینچنین نیست. تابلو پر جزئیات و به نسبت شلوغ است اما آشفته نیست. بسیاری از اجزا در نگاه نخست دیده نمیشوند و صرفاً در خدمت ساختن یک ایماژ کلی عملی میکنند.
رسیدن به چنین نقطهای اصلاً ساده نیست. هنرمندان تازهکار تلاش میکنند با برجستهسازی تمام اجزای تابلو، قدرت تصویرگریشان را به رخ بکشند اما هنرمندی چون چلیپا همه چیز را در خدمت روح کلی و معنای بنیادی استفاده میکند.گذشته از ویژگیهای فرمی و بصری، موشهای سکهخوار هم پیوندی عمیق با درونیات و معتقدات نقاشاش دارد هم ارتباطی شهودی با باطن زمانهاش.
آقای چلیپا در همان سالی که تابلوی موشهای سکهخوار را کشیده در مصاحبهای با کیهان فرهنگی درباره مشکلات آموزش نقاشی پس از انقلاب چنین میگوید: «این انـدیشه اشـرافی که وجـود دارد و مخل تداوم و استمرار کار اصیل است باید از بین برود. وقتی که خصلت اشرافیت وجود دارد مسلماً مبلمان اشـرافی و تابلوی اشرافی را میخواهد و مسلماً عدهای پولپرست در همین رابطه دست به کار مـیشوند.ایـن انـدیشه را باید از بین برد.»
چنان که روشن است آنچه چلیپا در موشهای سکهخوار کشیده نه شعاری برآمده از احساسات سطحی است و نه سفارشی از سوی حکومت است. آنچه در این تابلو میبینم باورهای درونی اوست. این ویژگی باعث اصیل بودن او میشود.
اصیل بودن همان گمشده نقاشی معاصر ماست. عمده کارها تقلیدهایی کم مایه از آثار نقاشان فرنگی است. آثاری که نه ربطی به ما دارند و نه ربطی به نقاشاش.
بسیار جالب است که بدانیم در همان سالی که موشهای سکهخوار کشیده شده، امام خمینی ؟ره؟ در یکی از سخنرانیهای خود از سویی دیگر همان معنای تابلو استاد چلیپا را بیان میکنند:«پاسدارهای ما که یک زندگی عادی هم کمتر دارند، از جنگ نمیترسند. ارتشی ما که یک زندگی عادی دارد، از جنگ نمیترسد. جنگ به او ضرری نمیزند. آنهایی که دارای کاخها و بساط هستند آنها باید بترسند، ضرر به آنها میرسد.» امام؟ره؟ به طعنه به اشراف تأکید میکند سادهزیستی رزمندگان است که امکان مقاومت را فراهم کرده است.
طعنهای که لایق سکهخواران امروز هم هست. روزگاری که عدهای زیر سایه اقتدار برآمده از خون شهیدان، با سودای سود، سکه و دلار انبار میکنند.
استاد چلیپا نقاشی برخاسته از طبقه نقاشان مردمی ایران است. او نقاشی را نزد پدرش استاد حاج حسن اسماعیلزاده، از نقاشان برجسته نقاشی قهوه خانهای مشق کرده است. نقاشی قهوهخانهای دو ویژگی عمده دارد. مخاطبش توده مردماند و نقاشاش به محک تجربه هنر آموخته است. استاد چلیپا هم از مزایای هنر تجربی بهرهمند است هم اسلوب هنر مدرسهای را در عالیترین سطحش آموخته است. جمع شدن مجموعه این ویژگیها در یک نفر کمتر میسر میشود اما در مورد او این اتفاق افتاده است.
منبع: صبح نو
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش
سید رسول منفرد در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور استاندار گیلان در حوزه هنری اظهار کرد: حوزه هنری با مسئله محوری به دنبال پوشش خلاءهای فرهنگی گیلان است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری تولیدات و برنامهها و رویدادهای فرهنگی و هنری در این مجموعه اضافه کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری گیلان در دستور کار حوزه هنری است.
منفرد با اشاره به اینکه گزارش اقدامات فرهنگی صورت گرفته مجموعه، مورد اقبال و توجه استاندار گیلان قرار گرفت، گفت: نگاه فرهنگی استاندار محترم در بازدید از حوزه هنری ملموس بود و نشاندهنده توجه دولت به مقوله فرهنگ و هنر است.
وی با اشاره به تولیدات ارزشمند هنری در گیلان افزود: استاندار گیلان تولیدات و محصولات حوزه هنری را دارای قابلیت بهکارگیری به عنوان هدیه و پیوست فرهنگی برای مهمانان ویژه استان ارزیابی کردند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان به تأکید استاندار گیلان برای راهیابی تولیدات گیلانشناسی مجموعه به مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: حوزه هنری گیلان در تلاش است توان خود را برای اخذ خروجیهای متنوع هنری و فرهنگ عمومی از تولیداتش ارتقا دهد و حضور این آثار در مراکز آموزشی و مدارس افزون شود.
منفرد با بیان اینکه مساله فرهنگ مورد توجه حاکمیت و نظام است، اضافه کرد: حضور استاندار گیلان در حوزه هنری حامل این پیام است که مساله فرهنگ و هنر دغدغه دولت و مسؤولان است و مدیران فرهنگی استان باید برای افزایش بهرهبرداری از ظرفیتهای فرهنگی دولت اهتمام بیشتری به خرج دهند.
وی از رونمایی تابلوی نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش با حضور استاندار خبر داد و افزود: این اثر به سرگذشت اسلم دیلمی به عنوان شهید ایرانی واقعه عاشورا میپردازد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان از رونمایی کتاب فرهنگ گیلکی تمیجانی خبر داد و اضافه کرد: در حاشیه بازدید استاندار گیلان از حوزه هنری از کتاب فرهنگ گیلکی تمیجانی اثر ارزشمند حسن کریمی رونمایی شد.
کد خبر 6099572